Benzerlik Oranı Kontrolü
Siirt Eğitim Dergisi etik
durumlar, hatalar veya vazgeçmeler konusunda konuyla ilgili uluslararası alanda
kabul gören ilkeleri uygulamaktadır. Dergiye gönderilen bilimsel çalışmaların
yayınlanmasından vazgeçilmesini önlemek editör kurulunun kritik sorumlulukları
arasındadır. Bilimsel çalışmalarda gözlemlenebilecek etik dışı davranışların
hiçbir örneği kabul edilemez. Dergiye gönderilmiş bilimsel araştırmaların
içeriği orijinal kaynaklardan yararlanılarak hazırlandığı yazarlar tarafından
beyan edilmiştir. Bu kapsamda dergiye gönderilen makaleler intihal programı
(Ithenticate)' ten geçirildikten sonra kabul edilir. Dergiye gönderilen
makalenin benzerlik oranı %20' ten fazla olmamalıdır.
Etik İhlallere Karşı Alınan Önlemler
Siirt Eğitim Dergisi, “Dergi
Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for Journal Editors) esas
alarak yayım sorumluluklarını yerine getirmeyi temel ilke olarak benimsemiştir.
Bu ilke doğrultusunda editör kurulu, hakemler ve yazarlar dergi başvuru ve
değerlendirme süreçlerindeki işlemlere uygun davranmayı etik kurullar
kapsamında uygulamakla zorunludur. Siirt Eğitim Dergisi, başkalarına
ait çalışmaları kötüye kullanma, çıkar ilişkisi gibi etik ihlaller içeren
hiçbir etik dışı çalışmayı kabul edilemez olduğunu ve yasal tüm haklarının
saklı olduğu bildirilir.
Aday makalelerin benzerlik oranı
yazarlar tarafından dergiye yüklenmelidir. Ayrıca sorumlu yazar benzerlik oranı
bildirisi dosyasını yükleyerek makalede herhangi bir intihal yapılmadığını
beyan etmek zorundadır. Aday makaleler dergi sekreteryası tarafından ayrıca
Ithenticate programı ile benzerlik açısından incelenmektedir. Derginin
belirlediği benzerlik oranını aşan makaleler yazarlara iade edilir.
Yayınlanan makaleler için 12 ay
içerisinde herhangi bir etik şikayeti durumunda editör kurulu makaleyi
incelemeye almaktadır. İlgili şikayet ile ilgili belgeler editör kuruluna dergi
e-mail aracılığıyla gönderilmelidir.
Siirt Eğitim Dergisi, editör
kurulu, hakem ve yazar sorumlulukları ve bilimsel ilkeler başlıkları altında
tek tek alıp “Dergi Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for
Journal Editors) ne uygun olarak yayın etiği ve kötüye kullanım bildirgesi
başlığı altında aşağıda belirtmiştir.
Editörlerin Sorumlulukları
Siirt Eğitim Dergisinde görev
alan editör, editör kurulu ve alan editörleri aşağıda belirtilen yayınlama
kararları, gizlilik, bilgilendirme ve görüş ayrılıkları konusunda
sorumluluklarını yerine getirmelidir.
Editör, dergiye gönderilen
makalelerin alan editörlerinin incelenmesi ve hakemlerin değerlendirmesi
sonucunda yayınlanma kararının verilmesinden sorumludur. Editörler yayınların
yayınlanma sürecinde aldıkları kararlarında yazarların etnik, ırk, cinsiyet, cinsel
yönelim, dinsel inanç, mezhep, uyruk, politik görüş ya da makale önerilerini
dikkate almadan değerlendirirler. Editörün kararı Siirt Eğitim Dergisinin
belirtmiş olduğu dergi amacı, kapsamı, çalışmanın özgünlüğü ve önemi,
çalışmanın geçerliği ve güncelliğine yönelik uygunluğu esas almaktadır.
Gizlilik: Editör Kurulu, Siirt
Eğitim Dergisine gönderilen bilimsel çalışmaları ilgili çalışmadan sorumlu
yazar, hakemler, yayın kurulu üyeleri ve yayıncı kuruluş dışındaki kişi veya
kurumlarla kesinlikle paylaşamaz.
Bilgilendirme ve Görüş
Ayrılıkları: Siirt Eğitim Dergisine gönderilen bilimsel çalışmanın
yayınlanmamış içeriği, yazarın izni alınmadan, editör kurulu üyeleri ve ilgili
çalışmanın yayımlanma sorumluluğunu üstlenen kişiler tarafından kendi araştırma
amaçlarında kullanamazlar.
Hakemlerin Sorumlulukları
Tüm çalışmaların "Körleme
Hakemlik” ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu
süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlamaktadır.
Siirt Eğitim Dergisi değerlendirme süreci çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle
yürütür. Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve
yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme
formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla
yazar(lar)a iletilir.
Siirt Eğitim Dergisinin editör/
editör kurulu tarafından kabul edilen makalelerin değerlendirme sürecini kabul
eden hakemler aşağıdaki sorumluluklara uymakla mükelleftir.
Hakemler, değerlendirilmek üzere
gönderilen makale önerisini içeriği konusunda kendilerince yeterli görmedikleri
ya da hakeme önerilen değerlendirme süresinde değerlendirme yapamayacaklarını
düşündükleri durumlarda, editör bildirilmeli ve değerlendirme sürecinden
çekilmelidir.
Hakemlere gönderilen makale
önerisi, gizli bir doküman olarak kabul edilmeli ve içeriği hakkında üçüncü
kişilere bilgi verilmemelidir.
Hakemler tarafından yapılan
değerlendirmeler, yansızlık standartlarına uygun yapılmalıdır. Yazarın kişisel
eleştirisinin yapılması uygun değildir. Hakemeler tarafından yapılan görüş ve
öneriler, bilimsel ilkelere uygun argümanlarla desteklenmeli ve açık, anlaşılır
ifade edilmelidir.
Hakemlere gönderilen öneri
makaleleri ile ilgili daha önce yayınlanmış bilimsel araştırmalar, öneri makalesinde
yer almadığı durumda hakemler tarafından ilgili çalışmaların öneri makalesinde
yer alması istenebilir. Kaynaklardan alıntıların bilimsel ilke ve yazım
kurallarına uygun kaynak gösterimleri hakemler tarafından incelenmeli ve hatalı
durumlar belirtilmelidir. Öneri makalesini değerlendiren hakemler, daha önce
yayınlanmış olan çalışmalar ile öneri makalesi arasındaki benzerlik veya
orijinalliği hakkında editör, editör kurulu ya da alan editörlerini
bilgilendirmelidir.
Hakemlere değerlendirilmesi için
önerilen yayınlanmamış makaleler, hakemler tarafından incelendikten sonra
araştırma içeriğine özel veriler veya düşünceler kişisel fayda sağlamak için
kullanılmamalıdır. Hakemler değerlendirmek üzere yollanılan çalışmalarda geçen
yazar, şirket, kurumlarla fayda veya zarar kaynaklı ilgi çatışmasını dikkate
almamalıdır.
Yazarların Hak ve Sorumlulukları
Yazarlar çalışmalarının amacını,
önemini vurguladıkları gibi orijinalliğini de belirtmelidir. Dergiye
gönderdikleri öneri makalelerinin dergi raporlaştırma standartlarına uygun
olmalıdır.
Yazarlar dergiye yayınlanması
için önerdikleri makaleyi eş zamanlı olarak birden fazla dergiye yollamamalıdır
ve makalenin tamamının orijinal olduğunu belirtmelidir.
Yazarlar, makalelerinde
kullandıkları verilerin kaynaklarını metin içi ve kaynakçada yazım kurallarına
uygun belirtmelidir.
Siirt Eğitim Dergisine gönderilen
öneri makalelerinde yazarlığını üstlenen kişiler, makalenin dizayn,
kavramsallaştırma, desen, uygulama ve ya fikirlerin yorumlama sürecinde makalenin
oluşumunda önemli düzeyde katkı sunmalıdır. Yazarlar öneri makalesine katkı
sunan tüm yazarların isim, iletişimine ilişkin bilgilerini doğruluğunun
sorumluluğunu üstlenmiştir.
Yazarlar tarafından gönderilen
makalelerin analiz edilmemiş verileri, gerektiğinde editöre sunulabilmesi için
saklanmalıdır.
Yazarlar tarafından gönderilen
makaleye yönelik bir hata veya belirsizlik fark edilmesi durumunda ilgiyi konu
editörlere rapor edilmelidir.